Jesus Kristus är enda vägen till Fadern

 
Ikväll var vi i Bönegruppen på besök hos den andra Bönegruppen i Norsborg/Hallunda
Dessa kvinnor har haft bönegemenskap i några fler år än vår grupp.
Vi bjöds in för att lyssna på vittnesbörd av en koptisk ortodox man som är på Sverigebesök och vittnar om Herren Jesus Kristus i sitt liv.
Han talar arabiska men egyptisk dialekt men ingen översatte till syrianska och det var tråkigt  för vi var många som inte kunde hänga med i allt han berättade. Han pratade snabbt och oavbrutet i över en timme. Vi var ett femtiotal kvinnor från de tre karismatiska bönegruppperna i eller ur Den Syrisk Ortodoxa Kyrkan; Leylas Bönegrupp i Södertälje, vår och Hitams Bönegrupp av kvinnor och för kvinnor men ikväll fanns några män också med. Mannen är bosatt i Kalifonien i USA.
Han såg ner när han talade och det var svårt att höra honom. Han pratade som så många andra koptiska präster; med entonig och malande stämma som var jobbig att höra på. Eller om berodde på den dåliga luften i den lilla lokalen...
Jag hade hoppats på Glädje i Anden och hopp för alla sökare efter Gud... 
Det finns Bönekväll och gudstjänstfirande av Den Koptisk Ortodoxa Kyrkan i Botkyrka men jag har inte varit där. Ikväll ville jag gå på vittnesbördet med vår Bönegrupp för att se och höra live om mystiken, traditionen och andliga visionerna som ju Den Koptiska Kyrkan är berömd för, förutom att Hon är vår tids mest utsatta och förföljda Kyrka
Jag hade två frågor som jag ställde och gjorde det med illa tolkande tolk:
" Tar du emot alla visionerna och tror du att alla är från Gud?"
" När tig du emot urskiljningens gåva, som vi jan läsa om i 1Kor 12:10?
Många kvinnor tittade ogillande på mig och mumlade " det är ju han har sagt hela tiden!"
Han själv såg lite misstänksamt mot mig och sa till tolken: " Ju mer man lär känna Gud desto mera undervisar Han oss."
 
Viktoria.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0