Förlåtelsen är frivillig

 
 
 

Gud handlar av kärlek till sin Skapelse, till dig och mig, när han gav oss sin Enfödde Son som blodsoffer, som tog bort vår synder. Jesus gav sitt liv för hela mänskligheten, för att alla som tror på Honom ska få evigt liv. Han gjorde det av kärlek till Fadern. Guds vilja är att Han älskar oss alla lika mycket och vill ha oss in i sitt Eviga Rika som eviga varelser. Men Gud tvingar inte på oss sin Kärlek. Herren Jesus Kristus tvingar inte heller på oss sin offerdöd.
Att ta emot förlåtelsen av Gud innebär att man först måste tro på Honom och Hans verk i Jesus. 
Att förlåta vår nästa är frivilligt. Att ta emot förlåtelse av vår nästa är lika frivilligt. Detta betyder att förlåtelse och försoning är ömsesidig för att vi och vår nästa ska ingå i Guds gemenskap och bli upprättade. Men att förlåta enkelriktat är också gott och leder till Guds gemenskap och upprättelse, bara vi gör det frivilligt och av Kärle till Gud och till vår nästa. Gud ser till att vår nästa, som varken förlåter eller vill ta emot förlåtelse, används i Guds plan, enligt Guds vilja också...
 
17 Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. 18 Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader."
Joh 10:17-18
 
Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0