Då övergav de Honom

 
 
Först är det är av de utvalda som låter sig vara instrument i djävulens hand. Herren hade själv utvalt alla sina lärjungar, ingen av dem klarade av att följa Honom till Korset. När världens härskare fick makten att gripa Honom så flydde alla lärjungarna för de hade sitt eget liv mera kär än Jesus. Han förlät dem sedan och hjälpte dem att förstå vem Han är efter Korsfästelsen, döden och Upsståndelsen, för Han älskade dem mer än sitt eget liv.
 
 
 
 
Ikväll valde de flesta i vår Bönegrupp att gå till Mor Georgis kyrkan och lyssna på fader George eller någon annan man som skulle hålla i kvällsbönen/föreläsning/samtal om något ämne enligt Den Syrisk Otodoxa kyrkans tro...
styrelsen i kyrkan uppmuntrade fader George att starta en Bibelstund varannan vecka och på samma veckodag och samma tid som vi har vår Bönegemenskap. Eftersom jag inte ville eller kunde tvinga mig själv att ha vår Bönegrupp i kyrkan eller lyda under de krav som styrelsen ställde på mig som ansvarig för gruppen, så fick de fader George att informera församlingen om att han ska starta en bönekväll med frågor två gånger i månaden och att den som vill, kan och känner till att hålla sig inom ramen för kyrkan traditioner och tro får gärna hjälpa till och leda någon kväll då och då.
Den första månaden inföll två dödsfall i församlingen så de kom inte igång förrän i december, förra månaden.
Eftersom församlingsmedlemmarna gärna vill ha bra aktiviteter i kyrkan så var detta välkommet och många hemmavarande och pensionerer och arbetare går dit och lyssnar, har jag fått veta. Alla verkar vara nyfikna och går när de passar dem... 
Alla i vår Bönegrupp tycker att det är bra att Mor Georgis kyrkans styrelse och präst är goda som vill ha oss i kyrkanslokaler och att vi borde "flytta in med vår Bönegrupp." Jag har lagt mit Kall och Bönegruppen i Herrens händer och jag vill inte flytta in i kyrkolokalerna utan att jag verkligen vet att det är Guds vilja och att jag har Herren Jesus Kristus och Guds Heliga Ande med mig i flytten och det som sedan ska utvecklas till. Nu tror jag ju att Herren är med alla troende överallt och jag vet att Han skulle vara med oss där också, men därmed inte sagt att vi gör Guds vilja då... Att Herren är med oss säger ingenting om vår godhet, utan det säger vem Gud är. Gud är God mot alla människor, det är Hans Vara att vara God.
Jag berättade öppet för alla i Bönegruppen i omgångar att det är frivilligt att vara med i vår Bönegrupp och att alla är fria att gå i kyrkans bönkväll om de vill, ingen ska känna sig tvungen att hålla mig i handen bara för att jag leder Bönegruppen.
Och de flesta gick till kyrkan ikväll för att det är bra för dem. Många är nyfikna och andra känner sig trygga och litar på att allt prästen säger är sant. Det är inte lätt att släppa taget om sina invanda mönster och trygghets vanor, om man inte har funnit något som är bättre. På samma gång så är det för smärtsamt och kostar för mycket att ge upp invand möster och livssyn som alla i ens närhet följer och det är ens trygga tillvaro. För det kostar oss vårt eget liv att följa Herren Jesus Kristus; det är inte gratis tvärtom priset är högt men belöningen och vinsten är så mycket mera bättre att den som har beslutat att följa Jesus Kristus betalar gärna det höga priset för att vinna det eviga livet, med försmak redan här och nu.
 
 
 
Så, ikväll skule vi mötas som vanligt, fast jag anade att många ur vår bönegrupp skulle till kyrkan så ville jag ta mitt ansvar och smsa alla att vi skulle samlas för bönegenskap ikväll också och som vanligt. Men vi blev tre som kunde samlas först. Den ena fick förhinder och kunde inte vara med, den andra "fastnade" hos en äldre sjuk släkting och bad där istället. Jag tackade Herren även för denna prövning och bad för alla och läste de Bibelställen som jag hade planerat att vi skulle läsa. Jag kände att Herren är med mig  och jag hade Herrens Frid i mig och kände att allt som händer händer för ett bättre syfte.
Hon som fastnade hos den äldre släktingen bad mig att vi skulle be, på varsitt håll, för fader Melek i Västerås som behöver förbön för han möter svårigheter i sin församling nu. Han har blivit anklagad och hotat med avstängning ur ämbetet efter att ha bett för sjuka och lagt sina händer på dem... Jag kan inte hela historien men han är frimodig och predikar Guds Ord mera än helgonkult och traditioner i kyrkan och möter nu på stor motstånd förstås. Men Herren är med honom och Han ska rädda honom, tror jag.
Så vi bad ikväll i vår Bönegrupp men på olika håll.
 
 
 
 
47 Medan han talade kom Judas, en av de tolv, och med honom en folkhop med svärd och påkar, utskickad av översteprästerna och folkets äldste. 48 Förrädaren hade gett dem ett tecken och sagt: "Den som jag kysser, han är det, grip honom." 49 Och han gick genast fram till Jesus och sade: "Var hälsad, rabbi", och kysste honom. 50 Jesus sade till honom: "Min vän, varför är du här?" Då gick de fram och grep Jesus och höll fast honom. 51 En av dem som var med Jesus förde handen till sitt svärd, drog det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom örat. 52 Då sade Jesus till honom: "Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd. 53 Eller menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner* änglar? 54 Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas, som säger att detta måste ske?" 55 I samma stund sade Jesus till folkhopen: "Som mot en förbrytare har ni gått ut med svärd och påkar för att gripa mig. Var dag har jag suttit i templet och undervisat utan att ni grep mig. 56 Men allt detta har skett för att profeternas skrifter skulle uppfyllas." Då övergav alla lärjungarna honom och flydde.
Matt 27:47-56
 
Viktoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0